O mojí motorce

Varadero jsme si pořídili v roce 2005, když mělo najeto necelých 40 000 km. Rok výroby je 1999, takže je to první model SD01. Je dovezený z rakouska a byl lehce položenej na bok. Motorka měla klasicky popraskaný pravý plast, odřené a prasklé plexi a další kosmetické vady, které k tomu patří. Nicméně domů od dovozce jsem přijel už na opravené. Motorka byla v originální barvě typické pro 99tku a tou byla zlatostříbrná kombinace. Barevnou kombinaci jsem změnil na začátku roku 2009, kterou byla moje vysněná klasická červeno-modro-bílá trikolora.

Zkušenosti s Varanem

S Varany se znám už spousta let, tak jsem nějaké ty zkušenosti pobral. Je to těžká motka, na který se úžasně cestuje a nedělá jí problém lehčí suchý offík. Suchý proto, že na bahně je to téměř neřiditelná střela (na standartních gumách). Když ale má člověk "koule", dá se v nouzi projet dost nepříznivých cest i necest na úkor docela slušný dřiny. :-)  

Pokud se Varaderu dopřává údržba jakou potřebuje, a už předem se eliminujou jeho mouchy, oplácí to spolehlivostí, kterou je ostatně i sám známej.

 

Bolestí u Varana 99-03 je palivové čerpadlo, kde se kolem 30 - 60 000 km vypálí kontakty které se dřív opravovaly, aby se nekupovalo celé čerpadlo za 6000Kč. Nyní jdou kontakty vyměnit už celé jako díl za cenu do 600Kč. Kdo má nápad vypálené kontakty hezky propilovat, což se zdá logický, tak to nedělejte. Zvětšíte si ještě více odtrh kontaktů a nedojedete už ani domu. Při poruše čerpadla stačí čerpadlo odpojit z el. konektoru a odpojit z něho přívodní a výstupní hadici, propojit je a dojedete bez problémů na samospádem tekoucí benzín do karbců. Buďto to propojíte na palivovém filtru nebo trubičkou dlouhou 4-5cm o průměru 10mm.

Další bolestí je, že občas u pár modelů 99 - 03 praskne napínák rozvodů předního válce, což se dá eliminovat jejich preventivní výměnou. Napínák praskne příčinou tzv. " přereznutí " vinuté pružiny způsobené ukládáním vodních par z motoru v jeho nejvyšším bodě. 

Proto odchází i na předním válci, kde je napínák postaven kolmo. Na zadním válci se tak nestává, protože tento napínák leží a je plný oleje. 

Dále se stává, že tu a tam u nějakého Varánka odejde statorové vynutí dobíjení, které originál stojí na SD01 18 000Kč a na SD02 21 000Kč, což nejní málo že. Vinutí jde ale převinout kolem 2 500Kč, nebo sehnat na vrakovišti kde se cena pohybuje taky kolem 3 -3 500Kč. S převíjením to ale nejní tak jednoduché resp.se povedou spolehlivě převinout a zalít do pryskyřice cca jen tři kusy z deseti. I velký firmy co převíjely motovinutí od toho upustily z důvodu reklamací.  V poslední době se dá už i sehnat v replice kolem 3 500Kč na oba modely, takže nejní třeba řešit vrakoviště nebo převíjení. Replikou nejní myšlen nějakej sráč, ale vinutí co funguje - mám vyzkoušeno!!

Tak ze 40% s vinutím odejde i regulátor kterej v replice na SD01 stojí 3 000Kč a na SD02 6 000Kč. Originál stojí 6 a 11 000Kč.

Stalo se mi, že někdy měření neukázalo přesně na vadné vinutí, bejvalo to v závadě, kdy dobíjení se zátěží klesalo. Vinutí nebylo ještě tak špatné aby bylo jako špatné vyhodnoceno. Pokud se ale nevyloučí správně že vinutí je tzv.před smrtí, tak se může stát to, že si např. odpálíte nový regulátor. Na měření alternátorů je přesný tech.postup, podle kterýho se usoudí stav vinutí. Regulátor nijak obyč měřákem ani laikem nejde proměřit.

Příčinou spáleného vynutí je většinou ověšená motka přídavnými světly a dalšími el. doplňky s velkými odběry, nerespektovaná dlouhodobě vadná baterie, zaoxidované kontakty konektoru dobíjení a i vadně zapojené přídavné doplňky.

Vyhořelé statorové vinutí

Záznamy: 1 - 4 ze 5
1 | 2 >>

 

Další bolestí u všech Varader jsou nedostačující, potápějící se přední vidlice. To se dá pěkně eliminovat progresivními pružinami a hustějším 

!! KVALITNÍM !! tlumičovým olejem 15W (Motorex, Castrol). Fajnšmekři si mohou ještě pružiny předepnout třeba jako já o 1,5cm delšími vymezovacími trubkami nad pružinou v tlumiči. Kdo by si chtěl udělat do víček dofukování př. vidlic, tak proč ne, funguje to, ale nezapomeňte, že tlak musí být v obou šavlích stejný a max 0,2Atm a před každým off-roadem tlak vypustit, jinak se vám odporoučí gufera. 

Zadní tlumič je také slabšího ražení, dá se to pořešit silnější vinutou pružinou, která vychází něco kolem třech tisíc. Efekt už jen pružinou je o 100% lepší než s origo. Tlumič ale jako takový dál stojí za prd. Druhé řešení je výměna za celý jiný, plně stavitelný, opravitelný jako např Hagon, HyperPro, nebo TOP Ohlins v rozmezí od osmi do sedumnácti tisíc korun.

U modelů SD02 je bolestí stávkující palivové čerpadlo při startu. Pozor, závada ale nejní čerpadlem ale imobilizerem HISS. Jednotka při zapnutí klíčku ho špatně načte a HISS zablokuje čerpadlo. Nejní to závada, řešení nejní a tak stačí znovu vypnout a zapnout klíček nebo zap.vyp. pravý chcípák motoru, prostě bolest SD02jky.

Zkušenosti výměn: Kvalitní spojka průměrně, běžným zacházením vydrží 60 - 100 000km, mě třeba vydrží 20-40 tis.Km (záleží na stylu zacházení a motorovém oleji)

Rozvodové řetězy originál u SD01ček bývají na výměnu něco kolem 90 000Km, po výměně za jiný japonský řetěz např Morse, Tourmax vydrží cca 70 000Km u SD02jek je na výměnu kolem 70 000Km.

Ložiska v kolech vydrží, pokud nebrodíte vodou a nemejete středy Wapkou a hlavně pokud máte zdravý gufera v kolech včetně vymezovacích kroužků.

Brzdové destičky originál NISSIN vydrží až 40 000km, ale tak od půlky životnosti ostřejší jízdou dost uvadají, doporučuju jiné Syntrované, Bendix Supersport, SBS, Brembo.

 

Co se týče spotřeby u 99tky, tak se průměrně pohybuje mezi sedmi a sedmi a půl litru, ale dá se jet "kochací jízdou" za šest litrů nebo naopak jak se říká jet "Kudlu" a to téměř za jedenáct litrů

 

Pokud má Varan padací rámy a boční kufry, při klasickém pádu na místě nebo v malé rychlosti se samotné motce nestane nic. Na trhu je ale spousty dalších endur jako BMW R 1200GS, KTM 990 Adventure a podobně, což má za následek, že se najdou lidé, co neustále srovnávají Varadero s těmito modely. Nevím, ale myslím, že to je totální kravina srovnávat hrušky s jabkama.

Nicméně jsem s Varaderem spokojen a nyní má už najeto 160 000km.

Nejsem "značkař", takže je mi úplně jedno že je to Honda, ale

Varana zbožňuju, tak proto si zatím spokojeně budu Vrkat dál na tomto typu vrtulníku :o) !!

Úpravy a změny

Dodal jsem kompletní odpružení podvozku progresivními pružinami Wilbers, později jsem i vyměnil zadní tlumič z Varadera 07 ABS, který je laditelný.

Dále namontoval a doplnil:  alarm GT 970, hliníkový kryt vany motoru (vlastní výroby), vyměnil duralové blastry za originály, turistické plexi, kovové stupačky, zásuvku na 12 volt, vyhřívané rukojetě, zpevňovací hrazdičku na řidítka, nástavce zvýšení řidítek o 3 cm, dofukování př. vidlic, osazení hliníkovými kufry, celolak do trikolory, kola do černého komaxitu, přešití sedla a nakonec i výměna originálních řidítek za Renthaly.

Moje poruchy a závady

Mám najeto 170 000 km a vážnějšími závadami byly jen palivové čerpadlo (vypálené kontakty - prostě klasika), spálené vynutí statoru alternátoru včetně relé a konektoru dobíjení, ložiska v kolech, vůle ve spojovací tyčce mezi karburátory, ve 116 000Km mi vytekl zadní tlumič v rumunských horách, vyhořel mi konektor od spínací skříňky, několikrát se odporoučely ložiska v krku a jako poslední mi varan ztrácel výkon ve vyšších otáčkách, proběhla velká diagnóóóza kde jsem proměřil všechno od tlaků motoru, přes kompletní proměření elektriky, čidel a potenciometrů a našel jsem obě špatné zapalovací koncovky. Koncovka na Varanu má mít odpor 5kΩ, kabel je měděný!

 

Motor Varana proběhl asi ve 140 000Km oživovací kůrou. Na podzim ztratil tlak na zadním válci a "onemocněl" mu spojkový koš. Ztráta tlaku byla zapříčiněná špatným "zaklepáním" výfukového ventilu a jeho pozdějším podpálením (žeby vadila jízda po zadním?). Spojkový koš začal chrastit, což znamená unavení jeho pružin, nepleťte si s pružinami spojkovými (žeby úmyslné nešetrné spojkování?). Motor i převodovka jinak vypadá po těch kilometrech dost slušně, tak snad mu bude stačit "omlazení". Na to co ode mě dostává za čočku drží dost!!

 

Další závadou ve 142 000Km byl teda ten spojkový koš, kterej byl na pár místech prasklej, unavenej, vymačkanej od spojkových lamel a vnitřní unašeč vymačkanej od spojkových plechů. Dále v něm bylo před smrtí jehlové ložisko, tudíš to bylo vidět i na ozubeném soukolí mezi klikou a spojkovým košem.

Kompletní koš včetně ozubeného soukolí, řetízku na olejové čerpadlo, lamel, plechů apod. jsem pořídil na vrakovišti z málo jetého motoru. Vrakoviště proto, že za cenu dílů v Hondě bych pořídil ještě dva varany.

Mezitím se ale objevilo nepříjemný klepání v motoru. Po velkým koumání jsem přišel na to, že to jde z předního rozvodu motoru.

Byl jen seknutej napínák předního rozvodu. Napínáky jsem už preventivně měnil, ale tento (po podrobným prozkoumání) se seknul díky troše karbonu v horním uložení vnitřní hřídelky. Jinak byl napínák v pořádku včetně pružiny v něm. Takže preventivní výměna nejní od věci!!!

 

SLABÁ CHVILKA VARADERA - 155 000Km

Nedavno mi Varan začal ve vyšších otáčkách ztrácet výkon a to, že nepravidelně. Nijak to nezlobilo, neškubalo, jen se to chovalo jak kdyby byl přicpanej filtr, nebo špatnej benzín. A tak jsem všechno komplet prošel a proměřil od tlaků motoru, el. čidel, potenciometru, karburátorů apod.  Až ale na druhý měření jsem přišel na špatný koncovky zapalovacích svíček. Zapalovací koncovky (fajfky) mají mít odpor 5kΩ, moje neměly žádný, respektivě nevedly, přesto to ale jelo. Výměna je snadná, jenže originál včetně zapalovacích kabelů stojí ukrutnej nesmysl (3700Kč) a tak jsem objednal koncovky NGK dle rozměru a hodnot, zapalovací kabel značky Beru v metráži a z originál koncovek slekl ochranou gumu proti vodě, poupravil ji a navlekl na nové koncovky a tak v hlavě motoru vůči vodě těsní úplně stejně jako originál se stejnou funkcí zapalování za pouhých 350Kč. Kolenovrt nejsem a Varanu koupím co je třeba, ale pokud za to chtějí takovýhle nesmysl a ještě za věc, která jde nahradit bez rozdílu funkce a kvality, za desetinu ceny, tak volím tuto trasu. Originál koncovky jsou také NGK. 

Jinak jezdíííí a jezdíííííí a jezdíííííí !!!!!

ZAPALOVACÍ KONCOVKY

Oprava motoru mýho Varana ve 140 000 km proběhla úspěšně !!!!

Po rozebrání motoru jsem zjistil, že mám trochu podpálený levý výfukový ventil na zadním válci, tudíž jsem naměřil tlak v zadním válci dost nízký. Na předním jsem naměřil také málo (jen 8 atm) a na zadním bohužel jen 4 atm. Předepsáno jest 13 atm. Veškerý problém v tlacích byl ale převážně ve výfukových ventilech celkově. Ventily měly "nakarbonovaná sedla", a tak přes ně tlak unikal. Po měření dalších vůlí a opotřebovanosti motoru jsem dospěl k závěru, že motor nejní v tak žalostném stavu, a tak jsem mu dal tuto oživovací kůru. Nechtěl jsem v těchto kilometrech dělat kompletní generálku, protože by se mi to finančně nevyplatilo oproti nákupu jiného motoru.

Ventily jsem důkladně zabrousil, motor dostal nový pístní kroužky. Preventivně, byť špatně nevypadaly jsem dal ojniční šály včetně šroubů, nový simeringy na ventily, spousty gufer, těsněníček, těsnění a i nějaké to ložisko.

 

Dále jsem přišel na vymačkané pružiny ve spojkovém koši. Koš nechutně chrastil a dal se přirovnat k originálnímu chrastění suchých spojek u strojů Ducati. Nicméně i když je spojkový koš nerozebiratelná součástka, rozebrat (roznýtovat) jde. Koš dostal "repas" po konzultaci a následných úpravách v nástrojárně, kde si nechávám dělat všechny věci, co se nástrojařiny týče.

 

Dodatek k opravě spojkového koše:

Jak jsem výše v textu slíbil informaci o výdrži a životnosti spojkovýho koše po opravě, tak opět začal po šesti tisících Km chrastit.

Holt unavený pružiny se už nijak nenapraví a nešetrný spojkování mu dodá svý.

Takže chrastící koš vezměte a sekněte s ním do kouta k ostatnímu šrotu.

Pokud ale nejsou pokusy, nebejvaj výsledky :-)

 

Tak snad vydrží ještě pár kilometrů a dá alespoň těch 200 000 km. Držte mu palce nebo ojnice????? :-)

Tady je pár fotek vadného napínáku rozvodů. 

Je to napínák rozvodového řetězu předního válce z Varadera XL 10000V r.v.1999 SD01. Jak jsem už výše psal, je třeba napínáky měnit preventivně. 

Nezáleží na ujetých kilometrech,ale na stáří napínáku. Pružina v něm uhnije a přelomí se, tím dojde k uvolnění rozvodového řetězu a přeskočení řetězu na vačkách. V lepším případě, když to hnedle vypnete se vymění po diagnóze, kontrole tlaků ve válci,vůlí ventilů a stavu rozvod. řetězu apod. jen napínák, ale v druhém případě, jako u tohoto Varadera dojde k potkání pístu s ventily. Tam je už oprava finančně náročnější. 

Takže jakmile vám něco začne chrastit na předním válci, hned to chcípněte a už nestartujte, samozřejmě můžete (i nemusíte) mít štěstí !!

"Překopávka Varana"

Tak co bych k tomu dodal????
 
Můj Varan po podzimním karambůlku proběhnul jemným faceliftem.
Dostal nový světlo, zánovnější boční plasty včetně masky, nový plexi, oleje, filtry, svíčky a jiný běžný výměny spotřebních dílů konče diodovým osvětlením za původní hektowattový žárovky.
Pro celolak jsem se rozhodnul oslovit Plameňáky, protože jsem si myslel, že kdyby mi to nalakovali špatně, už by se nikdy na žádným srazu neukázali a ještě by vyhořeli :-)
U Plamenů jsem už laky viděl na veteránech a proto jsem se pro ně rozhodnul!! 
Je to umění natřít to starým štětcem emailovou barvou takhle krásně, jsou to mistři z www.autobenes.cz
 
Co dál....
Varan už vloni dostal naladěný vejfučky dělaný na zakázku a tak mu ještě chyběl KN filtr a úprava karbeců a jiných sacích aparátů aby měl trochu lepší průběh motoru a krapítek lepší výkon, což se zdařilo včetně větší spotřeby s čímž jsem počítal a je mi to u věnce.
Další úpravou a repasí proběhli přední vidlice a brzdovej systém. 
Duální brzdovej systém CBS proběhnul takzvanou úpravou " vyrvi to a zahoď ".
Duál jsem kompletně demontoval na čemž se se mnou podílel i ZdenaCB. Kompletně jsem vše vyškubal, přepojil brzdové třmeny abych využil duální pístek a tím z každého třmenu udělal třípístek, namontoval panceřované hadice, vyměnil hlavní brzdovou pumpu a na další úpravy je uvalený informační embargo howk. :-)
Brzdy jsou rozdělený a mají efekt a účinek dle představy jakou jsem měl, takže plán přestavby vyšel. Myslím, že úprava bude mít i vedlejší efekt a to menší životnost brzdových destiček a kotoučů, což velmi rád vyměním za několikanásobnej brzdnej účinek oproti originálu. Úprava brzd stála nějaký vymejšlení u kterýho jsme dali hlavy dohromady se ZdenouCB, hodně nástrojařiny a hodně času. A kdyby to po mě někdo chtěl, jak jsem už slyšel, tak cena předělávky se blíží k 25ti tácům.
Dál Varan proběhnul různýma komaxitama a galvanovnou, takže trochu ožil i z podplastí.
Myslím, že Bába prošla efektivnýma úpravama a je zase o kus dál podle mý představy a šitá opět jen na mě a tím mě moc baví.
Myslím, že "křáp" dnešní doby s šedesáti kontrolama trakcí, chytrýma ABSkama ESAma a různejma elektronickejma sračkama by mi nikdy nedal to co mi dá tahle "bába". Vždy jsem si myslel, že by měl jezdec kecat motorce do jízdy a pevně ji měl ovládat, někdy mi ale přijde že se role otočily ........ ale doba už je asi taková......
PS: Na otázky proč šel duál CBS ven je jediná odpověď.
Za Á - Motka má mít odjakživa rozdělený brzdy a za Bé - když si Chary párkrát nutně potřeboval přebrzdit zadek a kvůli duálu si lehnul, páč mu zrovna přibrzdil i předek tak šel Herr seladon Japanesee duál CBS ven!!
 

Takže Koně moje Hyjééééééé.......

Facelift

Záznamy: 1 - 8 ze 31
1 | 2 | 3 | 4 >>