O mojí motorce

Varadero jsme si pořídili v roce 2005, když mělo najeto necelých 40 000 km. Rok výroby je 1999, takže je to první model SD01. Je dovezený z rakouska a byl lehce položenej na bok. Motorka měla klasicky popraskaný pravý plast, odřené a prasklé plexi a další kosmetické vady, které k tomu patří. Nicméně domů od dovozce jsem přijel už na opravené. Motorka byla v originální barvě typické pro 99tku a tou byla zlatostříbrná kombinace. Barevnou kombinaci jsem změnil na začátku roku 2009, kterou byla moje vysněná klasická červeno-modro-bílá trikolora.

Zkušenosti s Varanem

S Varany se znám už spousta let, tak jsem nějaké ty zkušenosti pobral. Je to těžká motka, na který se úžasně cestuje a nedělá jí problém lehčí suchý offík. Suchý proto, že na bahně je to téměř neřiditelná střela (na standartních gumách). Když ale má člověk "koule", dá se v nouzi projet dost nepříznivých cest i necest na úkor docela slušný dřiny. :-)  

Pokud se Varaderu dopřává údržba jakou potřebuje, a už předem se eliminujou jeho mouchy, oplácí to spolehlivostí, kterou je ostatně i sám známej.

 

Bolestí u Varana 99-03 je palivové čerpadlo, kde se kolem 30 - 60 000 km vypálí kontakty které se dřív opravovaly, aby se nekupovalo celé čerpadlo za 6000Kč. Nyní jdou kontakty vyměnit už celé jako díl za cenu do 600Kč. Kdo má nápad vypálené kontakty hezky propilovat, což se zdá logický, tak to nedělejte. Zvětšíte si ještě více odtrh kontaktů a nedojedete už ani domu. Při poruše čerpadla stačí čerpadlo odpojit z el. konektoru a odpojit z něho přívodní a výstupní hadici, propojit je a dojedete bez problémů na samospádem tekoucí benzín do karbců. Buďto to propojíte na palivovém filtru nebo trubičkou dlouhou 4-5cm o průměru 10mm.

Další bolestí je, že občas u pár modelů 99 - 03 praskne napínák rozvodů předního válce, což se dá eliminovat jejich preventivní výměnou. Napínák praskne příčinou tzv. " přereznutí " vinuté pružiny způsobené ukládáním vodních par z motoru v jeho nejvyšším bodě. 

Proto odchází i na předním válci, kde je napínák postaven kolmo. Na zadním válci se tak nestává, protože tento napínák leží a je plný oleje. 

Dále se stává, že tu a tam u nějakého Varánka odejde statorové vynutí dobíjení, které originál stojí na SD01 18 000Kč a na SD02 21 000Kč, což nejní málo že. Vinutí jde ale převinout kolem 2 500Kč, nebo sehnat na vrakovišti kde se cena pohybuje taky kolem 3 -3 500Kč. S převíjením to ale nejní tak jednoduché resp.se povedou spolehlivě převinout a zalít do pryskyřice cca jen tři kusy z deseti. I velký firmy co převíjely motovinutí od toho upustily z důvodu reklamací.  V poslední době se dá už i sehnat v replice kolem 3 500Kč na oba modely, takže nejní třeba řešit vrakoviště nebo převíjení. Replikou nejní myšlen nějakej sráč, ale vinutí co funguje - mám vyzkoušeno!!

Tak ze 40% s vinutím odejde i regulátor kterej v replice na SD01 stojí 3 000Kč a na SD02 6 000Kč. Originál stojí 6 a 11 000Kč.

Stalo se mi, že někdy měření neukázalo přesně na vadné vinutí, bejvalo to v závadě, kdy dobíjení se zátěží klesalo. Vinutí nebylo ještě tak špatné aby bylo jako špatné vyhodnoceno. Pokud se ale nevyloučí správně že vinutí je tzv.před smrtí, tak se může stát to, že si např. odpálíte nový regulátor. Na měření alternátorů je přesný tech.postup, podle kterýho se usoudí stav vinutí. Regulátor nijak obyč měřákem ani laikem nejde proměřit.

Příčinou spáleného vynutí je většinou ověšená motka přídavnými světly a dalšími el. doplňky s velkými odběry, nerespektovaná dlouhodobě vadná baterie, zaoxidované kontakty konektoru dobíjení a i vadně zapojené přídavné doplňky.

Vyhořelé statorové vinutí

Záznamy: 1 - 4 ze 5
1 | 2 >>

 

Další bolestí u všech Varader jsou nedostačující, potápějící se přední vidlice. To se dá pěkně eliminovat progresivními pružinami a hustějším 

!! KVALITNÍM !! tlumičovým syntetickým olejem 15W (Castrol, Repsol, Liqui Molyy, Ohlins). Fajnšmekři si mohou ještě pružiny předepnout třeba jako já o 1,5cm delšími vymezovacími trubkami nad pružinou v tlumiči. Kdo by si chtěl udělat do víček dofukování př. vidlic, tak proč ne, funguje to, ale nezapomeňte, že tlak musí být v obou šavlích stejný a max 0,2Atm a před každým off-roadem tlak vypustit, jinak se vám odporoučí gufera. 

Zadní tlumič je také slabšího ražení, dá se to trochu pořešit silnější vinutou pružinou, která vychází něco kolem třech tisíc. Efekt už jen pružinou je o 100% lepší než s origo. Tlumič ale jako takový dál stojí za prd. Druhé řešení je výměna za celý jiný, plně stavitelný, opravitelný jako např Hagon, HyperPro, nebo TOP Ohlins v rozmezí od osmi do sedumnácti tisíc korun.

U modelů SD02 je bolestí stávkující palivové čerpadlo při startu. Pozor, závada ale nejní čerpadlem ale imobilizerem HISS. Jednotka při zapnutí klíčku ho špatně načte a HISS zablokuje čerpadlo. Nejní to závada, řešení nejní a tak stačí znovu vypnout a zapnout klíček nebo zap.vyp. pravý chcípák motoru, prostě bolest SD02jky.

Zkušenosti výměn: Kvalitní spojka průměrně, běžným zacházením vydrží 60 - 100 000km, mě třeba vydrží 20-40 tis.Km (záleží na stylu zacházení a motorovém oleji)

Rozvodové řetězy originál u SD01ček bývají na výměnu něco kolem 90 000Km, po výměně za jiný japonský řetěz např Morse, Tourmax vydrží cca 70 000Km u SD02jek je na výměnu kolem 70 000Km.

Ložiska v kolech vydrží, pokud nebrodíte vodou a nemejete středy Wapkou a hlavně pokud máte zdravý gufera v kolech včetně vymezovacích kroužků.

Brzdové destičky originál NISSIN vydrží až 40 000km, ale tak od půlky životnosti ostřejší jízdou dost uvadají, doporučuju jiné Syntrované, Bendix Supersport, SBS, Brembo, TRW-Lucas.

 

Co se týče spotřeby u 99tky, tak se průměrně pohybuje mezi sedmi a sedmi a půl litru, ale dá se jet "kochací jízdou" za šest litrů nebo naopak jak se říká jet "Kudlu" a to téměř za jedenáct litrů

 

Pokud má Varan padací rámy a boční kufry, při klasickém pádu na místě nebo v malé rychlosti se samotné motce nestane nic. Na trhu je ale spousty dalších endur jako BMW R 1200GS, KTM 990 Adventure a podobně, což má za následek, že se najdou lidé, co neustále srovnávají Varadero s těmito modely. Nevím, ale myslím, že to je totální kravina srovnávat hrušky s jabkama.

Nicméně jsem s Varaderem spokojen a nyní má už najeto 195 000km.

Nejsem "značkař", takže je mi úplně jedno že je to Honda, ale

Varana zbožňuju, tak proto si zatím spokojeně budu Vrkat dál na tomto typu vrtulníku :o) !!

Úpravy a změny

Dodal jsem kompletní odpružení podvozku progresivními pružinami Wilbers, později jsem i vyměnil zadní tlumič z Varadera 07 ABS, který je laditelný.

Dále namontoval a doplnil:  alarm GT 970, hliníkový kryt vany motoru (vlastní výroby), vyměnil duralové blastry za originály, turistické plexi, kovové stupačky, zásuvku na 12 volt, vyhřívané rukojetě, zpevňovací hrazdičku na řidítka, nástavce zvýšení řidítek o 5 cm, dofukování př. vidlic, osazení hliníkovými kufry, celolak do trikolory, kola do černého komaxitu, přešití sedla, montáž GPS, montáž laděných výfuků, karburátorového kitu Dynojet a nakonec i výměna originálních řidítek za Renthal.

Poslední velkou úpravou bylo kompletní předělání a rozdělení brzd.

 Demontoval jsem komplet duál systém CBS a proběhla montáž brzdových pump ze Suzuki GSXR 1000, montáž pancéřovaných hadic a předělnání brzdových třmenů. Varadero konečně brzdí :-)¨

Poslední úpravou je víceméně preventivní výměna motoru ve 182 000Km

Moje poruchy a závady

Mám najeto 195 000 km a závadami byly jen palivové čerpadlo (vypálené kontakty - prostě klasika), spálené vynutí statoru alternátoru včetně relé a konektoru dobíjení, ložiska v kolech, vůle ve spojovací tyčce mezi karburátory, ve 116 000Km mi vytekl zadní tlumič v rumunských horách, vyhořel mi konektor od spínací skříňky, několikrát se odporoučely ložiska v krku a jako poslední mi varan ztrácel výkon ve vyšších otáčkách, proběhla velká diagnóóóza kde jsem proměřil všechno od tlaků motoru, přes kompletní proměření elektriky, čidel a potenciometrů a našel jsem obě špatné zapalovací koncovky. Koncovka na Varanu má mít odpor 5kΩ, kabel je měděný!

 

Motor Varana proběhl asi ve 140 000Km oživovací kůrou. Na podzim (asi před sto lety už) ztratil tlak na zadním válci a "onemocněl" mu spojkový koš. Ztráta tlaku byla zapříčiněná špatným "zaklepáním" výfukového ventilu a jeho pozdějším podpálením (žeby vadila jízda po zadním?). Spojkový koš začal chrastit, což znamená unavení jeho pružin, nepleťte si s pružinami spojkovými (žeby úmyslné nešetrné spojkování?). Motor i převodovka jinak vypadá po těch kilometrech dost slušně, tak snad mu bude stačit "omlazení". Na to co ode mě dostává za čočku drží dost!!

 

Další závadou ve 142 000Km byl teda ten spojkový koš, kterej byl na pár místech prasklej, unavenej, vymačkanej od spojkových lamel a vnitřní unašeč vymačkanej od spojkových plechů. Dále v něm bylo před smrtí jehlové ložisko, tudíš to bylo vidět i na ozubeném soukolí mezi klikou a spojkovým košem.

Kompletní koš včetně ozubeného soukolí, řetízku na olejové čerpadlo, lamel, plechů apod. jsem pořídil na vrakovišti z málo jetého motoru. Vrakoviště proto, že za cenu dílů v Hondě bych pořídil ještě dva varany.

Mezitím se ale objevilo nepříjemný klepání v motoru. Po velkým koumání jsem přišel na to, že to jde z předního rozvodu motoru.

Byl jen seknutej napínák předního rozvodu. Napínáky jsem už preventivně měnil, ale tento (po podrobným prozkoumání) se seknul díky troše karbonu v horním uložení vnitřní hřídelky. Jinak byl napínák v pořádku včetně pružiny v něm. Takže preventivní výměna nejní od věci!!!

 

Výměna motoru ve 182 000Km

Ve 182 000Km jsem usoudil že víceméně preventivně vyměním motor, kterej jsem už nějakou dobu měl doma z varadera, co mělo najeto 30 000Km.

Pro výměnu jsem se rozhodl protože už jsem ve starém motoru poslouchal různé pazvoučky z převodovky, občas mi vrátil kvalt zpět  a i se mu zachtělo trocha olejíčku papati.

Neměl jsem už náladu motor rozebírat v těch kilometrech a i finančně by se to vůbec nevyplatilo, takže jsem tam švihnul jinej včetně karburátorů a jezdí se dál. Karburátory jsem měnil protože ty starý měli už dost vyběhaný šoupata a vedení šoupat.

Každopádně před starým motorem velice smekám, protože za to, co si nechal za ty leta ode mě líbit zaslouží jen obdiv!!!!!

 

ZAPALOVACÍ KONCOVKY

Tady je pár fotek vadného napínáku rozvodů. 

Je to napínák rozvodového řetězu předního válce z Varadera XL 10000V r.v.1999 SD01. Jak jsem už výše psal, je třeba napínáky měnit preventivně. 

Nezáleží na ujetých kilometrech,ale na stáří napínáku. Pružina v něm uhnije a přelomí se, tím dojde k uvolnění rozvodového řetězu a přeskočení řetězu na vačkách. V lepším případě, když to hnedle vypnete se vymění po diagnóze, kontrole tlaků ve válci,vůlí ventilů a stavu rozvod. řetězu apod. jen napínák, ale v druhém případě, jako u tohoto Varadera dojde k potkání pístu s ventily. Tam je už oprava finančně náročnější. 

Takže jakmile vám něco začne chrastit na předním válci, hned to chcípněte a už nestartujte, samozřejmě můžete (i nemusíte) mít štěstí !!

Facelift

Záznamy: 17 - 24 ze 31
<< 1 | 2 | 3 | 4 >>